Galerie výtvarného umění v Chebu - stručně o sbírce |
Galerie výtvarného umění v Chebu, založená v roce 1962, sídlí v budově radničního paláce, postavené podle návrhu italského barokního architekta G. B. Alliprandiho. Dalším objektem v její správě je bývalý kostel sv. Kláry, postavený podle plánů významného barokního stavitele a architekta Kryštofa Dientzenhofera. Sbírky chebské galerie tvoří kolekce českého výtvarného umění od přelomu 19. a 20. století po současnost a dále sbírky starého umění, zahrnující gotické sochařství z území bývalého historického Chebska, menší soubor holandského a středoevropského malířství 17. a 18. století a posléze solitérní ukázky regionálního exkluzivního truhlářského řemesla 17. století – tak zvaných chebských reliéfních intarzií. Vybrané ukázky výtvarných děl z jednotlivých sbírek galerie prezentuje ve svých pravidelně obměňovaných expozicích. V prostorách kostela svaté Kláry na Františkánském náměstí jsou to tři expozice děl starého umění, zatímco radniční palác hostí expozici obrazů a soch české moderny a postmoderny. Relativně pozdě založená chebská galerie neměla již to štěstí, aby mohla být štědře obdarována početnými soubory kvalitních uměleckých děl z ústředních veřejných sbírek, jako tomu bylo u jiných podobných, dříve založených institucí. Budování vlastních sbírek proto v podstatě začíná současně s jejím vznikem a zásadním zdrojem jejich rozšiřování byla především její vlastní akviziční činnost. Základ sbírky českého umění 20. století byl položen v 2. polovině 60. let minulého století, kdy instituci vedl Bojmír Hutta, kterého v letech 1972 – 1975 vystřídal na pozici ředitele PhDr. František Peťas. V tomto časovém rozpětí galerie získala významná díla Karla Černého, Karla Holana, Miloslava Holého, Antonína Hudečka, Alfréda Justitze, Aloise Kalvody, Pravoslava Kotíka, Otakara Nejedlého, Vlastimila Rady, Václava Rabase, Václava Špály, Františka Tichého a autorů dalších. V období 70. a 80. let byly sbírkové akvizice limitovány dobovými politickými poměry a ovlivňovány působením externích členů nákupních komisí, delegovaných z řad režimem akceptovaných umělců i povinnými odběry děl z tzv. ministerských nákupů. Přes tyto okolnosti se i v této kvalitnímu umění příliš nepřející době podařilo tehdejší ředitelce galerie, paní Ludmile Vomelové, a kurátorce, paní Mgr. Boženě Vachudové, získat nejen významná díla klasiků českého moderního umění (Jan Bauch, Jaroslav Panuška, Jan Preisler, Jakub Schikaneder, Josef Šíma), ale dokonce i díla současných "problémových" umělců, jako byli Jiří Anderle, Ivan Ouhel, Jaroslava Pešicová, František Ronovský, František Štorek nebo sestry Jitka a Květa Válovy. S nástupem PhDr. Jiřího Vykoukala na post kurátora v roce 1987 (po jeho krátkém angažmá v chebské galerii v letech 1968 – 1970, kdy se velmi výrazným způsobem zasadil o profilaci a rozšíření sbírky českého moderního umění), a od roku 1991 jmenovaného do funkce ředitele, došlo k zásadní změně v akviziční politice, akcentující především doplňování kmenové kolekce sbírky obrazů a kreseb českého umění 20. století, a to zejména o díla autorů v galerijních fondech dosud nezastoupených, nebo jejichž zastoupení bylo nedostačující, a dále pak o díla umění starého.
|