Technické muzeum v Brně - historické snímky

Tabulka: Sbirky     Záznamy 1 - 20 z 1488     
Řazení: Orientace sestupně



Zobrazení všech záznamů
 SprávceInventární čísloPředmětTémaNázevPopisDatum vznikuRok odRok doMateriálBarvaPovrchAdjustaceOrientaceÚzemíLokalita
 
6BT20.30 14negativDoprava - dálnice - RABNěmecká protektorátní dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Stavební díl 32 - Bačov (dnes část Boskovic). Pohled železobetonovou konstrukcí dálničního mostu přes potok Semič (evidenční číslo mostu Bw 1023a). Dnes touto konstrukcí protéka potok Semič. Stavební práce na tomto úseku prováděla firma Carl Rose z Berlína. Na původním obalu nápis RAB 45 a datum 20/X 40, na negativu tuší rovněž číslo 45 a nápis AGFA.20.10.194019401940skloCLNVČeská republikaBoskovice-Bačov 20.30-0014.jpg
6BT20.30 42negativDoprava - dálnice - RABNěmecká protektorátní dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Stavební díl 33 - obec Ranigsdorf v Sudetech (dnes Linhartice, okres Svitavy) - staveniště dálničního mostu přes údolí říčky Třebůvky v místech dnešní čistící stanice odpadních vod. Snímek zachytil detail jednoho ze zkušebních pilířů plánovaného mostu, které byly po válce rozebrány místním obyvatelstvem na stavební materiál. Na původní obálce číslo 17, na negativu tuší stejné číslo a značka AGFA., negativ má u horného okraje a levého horního rohu drobně poškozenou emulzi.1940-194119401941skloCLNVČeská republikaLinhartice 20.30-0042.jpg
6BT20.30 45negativDoprava - dálnice - RABNěmecká protektorátní dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Stavební díl 33 - obec Neudorf v Sudetech (dnes Nová Ves u Kunčiny) - podzemní těžba pískovcových kvádrů pro vnější obložení mostů v úseku dálnice od Krasíkova (okres Ústí nad Orlicí) po Vanovice (okres Blansko) včetně velkých dálničních mostů u Linhartic a v Městečku Trnávce. Těžba probíhala od léta 1939 do května 1942 na katastrech denšních obcí Nová Ves u Kunčiny, Mladějov na Moravě a Dětřichov. Na tomto snímku pohled do šachty s výdřevou, vpředu koleje důlní drážky zasypané kameny, vzadu tři muži. Na původní obálce nápis RAB 90 15/I 1942, Unterirdidischer Steinbruch bei Neudorf, na negativu tuší rovněž číslo 90.15.1.194219421942filmCLNVČeská republikaNová Ves u Kunčiny 20.30-0045.jpg
6BT20.30 51negativDoprava - dálnice - RABNěmecká protektorátní dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Stavební díl 33 - Mährisch Trübau v Sudetech (Moravská Třebová) budova Reichsautobahn-Rasthaus na Zwittauer Gasse 7 (dnes Svitavská 7). V roce 1939 byla část františkánského kláštera přestavěna na ubytovnu pro rodiny úředníků stavebního ředitelství dálnice v Moravské Třebové. Schodiště do prvního patra. Na původní obálce nápis RAB 69 Rasthaus, na negativu tuší rovněž RAB 69.1939-194219391942skloCLNVČeská republikaMoravská Třebová 20.30-0051.jpg
6BT20.30 52negativDoprava - dálnice - RABNěmecká protektorátní dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Stavební díl 33 - Mährisch Trübau v Sudetech (Moravská Třebová) budova Reichsautobahn-Rasthaus na Zwittauer Gasse 7 (dnes Svitavská 7). V roce 1939 byla část františkánského kláštera přestavěna na ubytovnu pro rodiny úředníků stavebního ředitelství dálnice v Moravské Třebové. Chodba v prvním patře se vstupy do pokojů. Na původní obálce nápis RAB 61 Rasthaus, na negativu tuší rovněž RAB 61.1939-194219391942skloCLNVČeská republikaMoravská Třebová 20.30-0052.jpg
6BT20.30 64negativDoprava - dálnice - RABNěmecká protektorátní dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Stavební díl 33 - Mährisch Trübau v Sudetech (Moravská Třebová) budova tzv. svobodárny pro úředníky Stavebního ředitelství dálnice v Moravské Třebové na Lanškrounské ulici (Landskroner Strasse). Budova (dřevěná ?) byla zbourána kolem roku 1950. Pohled do centrální chodby svobodárny s tělesem ústředního topení vpravo a ručním hasicím přístrojem na zdi vlevo. Na původní obálce nápis kurentem Autobahn Mähr. Trübau a číslo 1, na negativu tuší rovněž číslo 1.1939-194219391942skloCLNVČeská republikaMoravská Třebová 20.30-0064.jpg
6BT20.30 66negativDoprava - dálnice - RABNěmecká protektorátní dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Stavební díl 33 - Mährisch Trübau v Sudetech (Moravská Třebová) budova tzv. svobodárny pro úředníky Stavebního ředitelství dálnice v Moravské Třebové na Lanškrounské ulici (Landskroner Strasse). Budova (dřevěná ?) byla zbourána kolem roku 1950. Umývací kout v jednom z pokojů pro úředníky. Vedle dveří zavěšené keramické umyvadlo se zrcadlem, osvětlením, poličkou a věšákem na ručník. Na zdi vpravo těleso ústředního topení. Na původní obálce nápis kurentem Autobahn Mähr. Trübau a číslo 5, na negativu tuší rovněž číslo 5.1939-194219391942filmCLNVČeská republikaMoravská Třebová 20.30-0066.jpg
6BT20.30 82negativDoprava - dálnice - RABNěmecká protektorátní dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Stavební díl 34 - okraj kamenolomu u obce Žernovník (okres Blansko). Bližší záběr na jeden ze zkušebních pilířů, které byly po válce místním obyvatelstvem rozebrány na stavební materiál. Na těchto pilířích se zkoušela vhodnost místního pískovce pro stavbu dálničních mostů. Stavební práce zde prováděla firma Polensky und Zöllner z Frankfurtu nad Mohanem. Kamenolom u obce Žernovník využívaly firmy Polensky und Zöllner z Frankfurtu nad Mohanem (západní část) a Hrabě a Lozovský z Prahy (východní část). Na původní obálce nápis RAB 122 Probepfeiler Cherownik a datum 24.9.1941.24.9.194119411941skloCLNVČeská republikaŽernovník 20.30-0082.jpg
6BT20.30 115negativDoprava - dálnice - RABNěmecká protektorátní dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Šablona pro tvorbu dobových perspektiv, pohled ze střešdové osy dálnice na průběh dálnice v délce 10 km. Vyznačen střední dělící pás, střední vodící pruh (barvený), betonová vozovka dálnice, odstavný betonový pruh (barvený) a odstavný pruh nezpevněný (osetý trávou). Snímek použit v knize Trassierungsgrundlagen der Reichsautobahnen. Berlin : Volk und Reich, 1943. Původně pravděpodobně pro stavební ředitelství dálnice sídlící v Moravské Třebové na Adolf Hitler Platz 1 (dnes náměstí T.G. Masaryka 1). Na původní obálce tuší nápia RAB 87, 31. 10. 1941 - Repro Diagramm.1939-194119391941skloCLNVČeská republikaMoravská Třebová 20.30-0115.jpg
6BT20.30 121negativDoprava - dálnice - RABNěmecká dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Model dálnice z celkového nadhledu. Podobný snímek viz 20.30-122. Původně pravděpodobně materiál stavebního ředitelství dálnice sídlícího v Moravské Třebové na Adfolf Hitler Platz 1 (dnes náměstí T.G. Masaryka 1). Na původní obálce nápis R.A.B. 42, totéž číslo tuší v rohu negativu.1940-194119401941skloCLNVČeská republikaMoravská Třebová 20.30-0121.jpg
6BT20.30 122negativDoprava - dálnice - RABNěmecká dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Model dálnice z celkového nadhledu. Podobný snímek viz 20.30-121. Původně pravděpodobně materiál stavebního ředitelství dálnice sídlícího v Moravské Třebové na Adfolf Hitler Platz 1 (dnes náměstí T.G. Masaryka 1). Na původní obálce nápis RAB 51, totéž číslo tuší v rohu negativu.1940-194219401942filmCLNVČeská republikaMoravská Třebová 20.30-0122.jpg
6BT20.30 123negativDoprava - dálnice - RABNěmecká dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Model dálnice z mírného nadhledu. Původně pravděpodobně materiál stavebního ředitelství dálnice sídlícího v Moravské Třebové na Adfolf Hitler Platz 1 (dnes náměstí T.G. Masaryka 1). Na původní obálce nápis RAB 53, totéž číslo tuší v rohu negativu.1940-194219401942skloCLNVČeská republikaMoravská Třebová 20.30-0123.jpg
6BT20.30 124negativDoprava - dálnice - RABNěmecká dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Mapa 1 : 10 000 s trasou dálnice v okolí brněnské přehrady a to včetně mimoúrovňové křižovatky Brno-sever (Brünn-Nord). Jedná se o plány Ing. arch. Jindřicha Kumpošta, které zobrazují všechny plánované komunikace a další stavby, především rekreační zázemí přehrady, i rozvojové plochy okolních obcí. Se stavbou dálnice přímo nesouvisí. Na původní obálce poznáma - Positiv.193919391939skloCLNVČeská republikaBrno-sever 20.30-0124.jpg
6BT20.30 125negativDoprava - dálnice - RABNěmecká dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Mapa 1 : 25 000 s plánem rozvoje západního okolí Brna. Zachycuje trasu dálnice od Kuřimi (Moravských Knínic) na sever, ve variantě zamítnuté německými projektanty na jaře 1939 a následně nové projektované. Mezi obcemi Malhostovice a Nuzlířov vyznačeno původní křížení naší dálnice Praja - Brno - Zlín (severní varianta) s dálnicí Vratislav - Brno - Vídeň. Jižně od Brna mezi obcemi Troubsko, Bosonohy a Ostopovice defintivní a později rozestavěné řešení křížení obou dálnic s přesným vyznačením průchodu těchto komunikací okolím Brna. Jedná se o plány Ing. arch. Jindřicha Kumpošta, se stavbou dálnice přímo nesouvisí. Na původním obalu poznámka - Negativ193919391939skloCLNVČeská republikaBrno-západ 20.30-0125.jpg
6BT20.30 128negativDoprava - dálnice - RABNěmecká dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Dřevěný model dálnice v úseku od obce Chrudichromy po obec Voděrady (okres Blansko). Na konci modelu na černém pozadí nainstalována vizualizace perspektivy dálnice. Na stěně kanceláře za modelem visí plány velkých mostů k projektu Čtyřmostí (Vierbrücken). Fotografie tohoto modelu, nasvíceného ve tmě jako z pohledu řidiče, byla včetně podrobného popisu použita v knize: Trassierungsgrundlagen der Reichsautobahnen. Berlin : Volk und Reich, 1943. Původně pravděpodobně materiál stavebního ředitelství dálnice sídlícího v Moravské Třebové na Adolf Hitler Platz 1 (dnes náměstí T.G. Masaryka 1). Na původní obálce nápis RAB 54, stejné číslo tuší v rohu negativu.1940-194219401942skloCLNVČeská republikaChrudichromy 20.30-0128.jpg
6BT20.30 129negativDoprava - dálnice - RABNěmecká dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Dřevěný model dálnice v úseku od obce Chrudichromy po obec Voděrady (okres Blansko). Na stěně kanceláře za modelem visí plány velkých mostů k projektu Čtyřmostí (Vierbrücken). Záběr stejné situace jako na snímku 20.30-128, pouze bez promítnuté perspektivy na černém pozadí za modelem. Původně pravděpodobně materiál stavebního ředitelství dálnice sídlícího v Moravské Třebové na Adolf Hitler Platz 1 (dnes náměstí T.G. Masaryka 1). Na původní obálce nápis RAB 69.1940-194119401941skloCLNVČeská republikaChrudichromy 20.30-0129.jpg
6BT20.30 130negativDoprava - dálnice - RABNěmecká dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. V horní části snímku jsou na nástěnce zachyceny plány dálnice v okolí obcí Voděrady, Drnovice a Lysice (okres blansko). Jedná se o příčný řez a půdorys dálnice ve směrovém oblouku v členitém terénu. Ve spodní části snímku je dřevěný model dálnice. Fotografie byla použita v knize: Trassierungsgrundlagen der Reichsautobahnen. Berlin : Volk und Reich, 1943. Původně pravděpodobně materiál stavebního ředitelství dálnice sídlícího v Moravské Třebové na Adolf Hitler Platz 1 (dnes náměstí T.G. Masaryka 1). Na původní obálce nápis R.A.B. 44, stejné číslo tuší v rohu negativu.1940-194219401942skloCLNVČeská republikaVoděrady, Drnovice, Lysice 20.30-0130.jpg
6BT20.30 133negativDoprava - dálnice - RABNěmecká dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Snímek budoucího pohledu na trasu dálnice v úseku mezi Lysicemi a Černou Horou očima řidiče. Za dřevěným modelem dálnice označeným staničením 485 stojí konstrukce potažená černým plátnem a na ní visí prostorová perspektiva rovněž z pohledu řidiče. Za modelem na zdi plány projektu Čtyřmostí. Problematika realizace prostorové perspektivy za použití matematických křivek - klotoit je popsána v knize Trassierungsgrundlagen der Reichsautobahnen. Původně pravděpodobně materiál stavebního ředitelství dálnice sídlícího v Moravské Třebové na Adolf Hitler Platz 1 (dnes náměstí T.G. Masaryka 1). Na původní obálce nápis R.A.B. 67, stejné číslo tuší v levém horním rohu negativu, vlevo dole značka AGFA.1940-194119401941skloCLNVČeská republikaLysice, Černá Hora 20.30-0133.jpg
6BT20.30 139negativDoprava - dálnice - RABNěmecká dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Detailní model oblouku a pilířů dálničního mostu (architektonické a konstrukční řešení). Určeno pro velké dálniční mosty v Linharticích a Městečku Trnávce. Boční podhled. Původně pravděpodobně materiál stavebního ředitelství dálnice sídlícího v Moravské Třebové na Adolf Hitler Platz 1 (dnes náměstí T.G. Masaryka 1). Na původní obálce nápis RAB 94 a datum 14/I 1942, číslo 94 také tuší v rohu negativu.14.1.194219421942filmCLNVČeská republikaLinhartice, Městečko Trnávka 20.30-0139.jpg
6BT20.30 140negativDoprava - dálnice - RABNěmecká dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Detailní model oblouku a pilířů dálničního mostu (architektonické a konstrukční řešení). Určeno pro velké dálniční mosty v Linharticích a Městečku Trnávce. Boční nadhled- je vidět i vozovka. Původně pravděpodobně materiál stavebního ředitelství dálnice sídlícího v Moravské Třebové na Adolf Hitler Platz 1 (dnes náměstí T.G. Masaryka 1). Na původní obálce nápis RAB 95 a datum 14/I 1942, číslo 95 také tuší v rohu negativu.14.1.194219421942filmCLNVČeská republikaLinhartice, Městečko Trnávka 20.30-0140.jpg
Označení/odznačení všech záznamů na stránce

Tabulka: Sbirky     Záznamy 1 - 20 z 1488     


O aplikaci