Technické muzeum v Brně - historické snímky

Tabulka: Sbirky     Záznamy 1481 - 1488 z 1488     
Řazení: Rok do vzestupně



Zobrazení všech záznamů
 SprávceInventární čísloPředmětTémaNázevPopisDatum vznikuRok odRok doMateriálBarvaPovrchAdjustaceOrientaceÚzemíLokalita
 
6BT20.30 104negativPomník partyzánůmPomník partyzánům u Hlubokých DvorůPomník partyzánům z 2. světové války na katastru dnešní obce Hluboké Dvory byl postaven z kamenných kvádrů z lomu u obce, určených původně k vnějšímu obhlažení dálničních mostů. Na vrchní kamenné dece nápis: "My čestni, jak jsme žili, umřeli bez viny. V těchto místech žili v letech 1944-45 příslušníci 3. Úderné roty gen. Luži, Skalička. Svoje životy obětovali vlasti." Před deskou s nápisem velký dřevěný kříž s trnovou korunou. Na původní obálce mylně nápis Skalička. V seznamu datum 8.9.1946.8.9.194619461946skloCLNSČeská republikaHluboké Dvory 20.30-0104.jpg
6BT20.30 105negativDoprava - dálnice - RABNěmecká protektorátní dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Západní část obce Skalička, záběr ze severního úbočí Paní hory. Vpravo Žandovský mlýn (úkryt odbojářů). Údolím procházela stavba dálnice, ale provedené zemní práce (v pozadí) jsou již částečně rekultivovány.8.9.194619461946skloCLNSČeská republikaSkalička 20.30-0105.jpg
6BT20.30 106negativDoprava - dálnice - RABNěmecká protektorátní dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Západní část obce Skalička, záběr ze severního úbočí Paní hory. Vpravo Žandovský mlýn (úkryt odbojářů). Údolím procházela stavba dálnice, ale provedené zemní práce (v pozadí) jsou již částečně rekultivovány. Bližší záběr než na snímku 20.30-105.8.9.194619461946skloCLNSČeská republikaSkalička 20.30-0106.jpg
6BT20.30 1273pozitivPrůmysl strojírenskýFirma ZetorBrno - Líšeň, firma Zetor, traktor Zetor Z-25, vyráběný v letech 1946 až 1961, při žních.

První budovy Zetoru vznikly v Líšni v období druhé světové války. V té době se továrna nazývala Flugmotorenwerke Ostmark GmbH Wien, Zweigwerk a vyráběly se zde letecké motory pro potřeby nacistického Německa. Po válce se jednalo o součást Zbrojovky Brno. Název Zetor, pozdější značku, kterou tehdy státní podnik začal označovat svoje traktory, vytvořil člen ekonomického oddělení Rostislav Sapák na jaře roku 1946 spojením Zet (z názvu Zbrojovky) a koncovky -or ze slova traktor (nebo z názvu Zemědělský trakTOR). První prototyp traktoru dokončila továrna 14. listopadu 1945. První tři vyrobené traktory byly zákazníkům slavnostně předány 15. března 1946. O pět měsíců později vydala Obchodní a živnostenská komora Republiky československé ochrannou známku pro značku Zetor. Sériová výroba traktorů (tehdy model „Zetor Z-25“) byla zahájena 17. srpna 1946. Zetor je první výrobce na světě, který u traktorů vyvinul a zavedl výrobu bezpečnostní kabiny.
1946-196119461961papírCLNSČeská republikaBrno 20.30-1273.jpg
6BT20.30 1274pozitivPrůmysl strojírenskýFirma ZetorBrno - Líšeň, firma Zetor, traktor Zetor Z-25, vyráběný v letech 1946 až 1961, bez kabiny, řízený mužem ve fezu.
Na zadní straně snímku rukopisný nápis: šerif Mamoun el Alani
a razítzko dr. Mirek Paseka, Praha, Betlémské n. 10
1946-196119461961papírCLNSČeská republikaBrno 20.30-1274.jpg
6BT20.30 264pozitivPrůmyslová výroba - strojírenství - První brněnskáPrvní brněnská strojírenská společnostBrno - První brněnská strojírenská společnost - pět pracovníků při montáži rotoru parní turbíny do spodní části skříně pomocí montážního trámce. Na reversu pozitivu razítko periodika Brno buduje (orgán MěstV KSČ a MěstNV Brno, redakce - nám. Družby národů 1).60.léta 20.st19611969papírCLNVČeská republikaBrno 20.30-0264a.jpg
6BT20.30 265pozitivPrůmyslová výroba - strojírenství - První brněnskáPrvní brněnská strojírenská společnostBrno - První brněnská strojírenská společnost - práce na uzavírací armatuře. Na reversu pozitivu nápis Rovnost 4774, sobota 2 str.60.léta 20.st19611969papírCLNVČeská republikaBrno 20.30-0265a.jpg
6BT20.30 162negativDoprava - dálnice - RABNěmecká dálnice - RABReichsautobahnen - německá protektorátní dálnice, která měla přes území Protektorátu Čechy a Morava spojit polskou Vratislav s Brnem a Vídní. Stavěna v letech 1939-1942, nedokončena. Ukázka betonového bloku, jaké se používaly pro vytyčení trasy dálnice za pomoci tzv. fixačních bodů. Vrchní plocha betonového bloku tvořila vlastní fixační bod, který byl v krajině přesně zaměřen. Z těchto bloků (bodů) bylo následně prováděno veškeré zaměřování před stavbou i během vlastní výstavby dálnice. Na snímku slouží blok jako podstavec pod květináč v kanceláři stavebního ředitelství (?). Původně pravděpodobně materiál stavebního ředitelství dálnice sídlícího v Moravské Třebové na Adolf Hitler Platz 1 (dnes náměstí T.G. Masaryka 1). Na původní obálce nápis RAB 45, stejné číslo tuší i rohu negativu.1940-1942194019412filmCLNVČeská republikaMoravská Třebová 20.30-0162.jpg
Označení/odznačení všech záznamů na stránce

Tabulka: Sbirky     Záznamy 1481 - 1488 z 1488     


O aplikaci