Technické muzeum v Brně - historické snímky

Tabulka: Sbirky     Záznamy 261 - 280 z 1488     
Řazení: Rok do vzestupně



Zobrazení všech záznamů
 SprávceInventární čísloPředmětTémaNázevPopisDatum vznikuRok odRok doMateriálBarvaPovrchAdjustaceOrientaceÚzemíLokalita
 
6BT20.30 858negativArchitektura městská - BrnoNájemní důmBrno, Kounicova 15 (dř. Leninova), nájemní dům Bohumíra a Jenovéfy Kolbabovy z let 1937-1938, podle projektu architekta Jana Víška. Interiér kavárny-cukrárny v mezaninu, vlevo nízké boxy s podlouhlými stoly, vpravo kulaté stolky s židlemi. Pohled směrem od zábradlí k oknu do dvora.
Bližší popis objektu u snímku 20.30-853.
po 193800skloCLNSČeská republikaBrno 20.30-0858.jpg
6BT20.30 859negativArchitektura městská - BrnoNájemní důmBrno, Kounicova 15 (dř. Leninova), nájemní dům Bohumíra a Jenovéfy Kolbabovy z let 1937-1938, podle projektu architekta Jana Víška. Interiér kavárny-cukrárny v suterénu - mramorové obložení schodů, ozdobná fontánka s rybičkami a ve stěně za ní akvárium.
Bližší popis objektu u snímku 20.30-853.
po 193800skloCLNVČeská republikaBrno 20.30-0859.jpg
6BT20.30 860negativArchitektura městská - BrnoDivadloBrno, nároží Žerotínova náměstí a ulice Veveří, návrh Českého národního divadla z let 1936-37 od architekta Jana Víška. Model celkové situace, budova se stupňovitou plochou střechou.

V roce 1936 vypsalo Družstvo českého národního divadla v Brně veřejnou soutěž na návrh nové divadelní budovy na parcele na nároží Žerotínova náměstí a ulice Veveří. V následujícím roce vyzvalo autory pěti nejlepších návrhů k užší soutěži, mezi nimi také Jana Víška, který se tomuto projektu pak věnoval až do 50. let 20. století. V roce 1937 předložil dvě varianty - první měla osu divadelní budovy v ose Žerotínova náměstí, druhá měla hlavní osu paralelní s osou evengelického kostela Jana Ámose Komenského (tzv. Červený kostel). Druhá varianta byla oceněna první cenou a doporučena k realizaci. Projekt patřil k tzv. racionálnímu funkcionalismu, měl amfiteatrální hlediště, přehlednou a provozně dokonale řešenou jevištní část a při omezené kapacitě staveniště velkorysé partie foyerů. Monumentálně působící celek měl prosklenné hlavní průčelí, které dominovalo prostoru náměstí.
po 193700skloCLNSČeská republikaBrno 20.30-0860.jpg
6BT20.30 861negativArchitektura městská - BrnoDivadloBrno, nároží Žerotínova náměstí a ulice Veveří, návrh Českého národního divadla z let 1936-37 od architekta Jana Víška. Model budovy se stupňovitou plochou střechou - pohled na prosklené průčelí na nároží a směrem do ulice Veveří.
Bližší popis u snímku 20.30-860.
po 193700skloCLNSČeská republikaBrno 20.30-0861.jpg
6BT20.30 862negativArchitektura městská - BrnoDivadloBrno, nároží Žerotínova náměstí a ulice Veveří, návrh Českého národního divadla z let 1936-37 od architekta Jana Víška. Model budovy - pohled na zadní průčelí s podloubím.
Bližší popis u snímku 20.30-860.
po 193700skloCLNSČeská republikaBrno 20.30-0862.jpg
6BT20.30 863negativArchitektura městská - BrnoDivadloBrno, nároží Žerotínova náměstí a ulice Veveří, návrh Českého národního divadla z let 1936-37 od architekta Jana Víška. Model budovy - pohled na zadní průčelí s podloubím, detailnější záběr než na předchozím snímku.
Bližší popis u snímku 20.30-860.
po 193700skloCLNSČeská republikaBrno 20.30-0863.jpg
6BT20.30 876negativArchitektura městská - BrnoKrematoriumBrno-Štýřice, Jihlavská 756/1, krematorium města Brna, podle návrhu architekta Ernsta Wiesnera vzniklo v letech 1925-193. Celkový pohled.po 193000skloCLNSČeská republikaBrno 20.30-0876.jpg
6BT20.30 877negativArchitektura městská - BrnoRodinná vilaBrno-Pisárky, Lipová 248/43, vila Gustava Haase postavená podle projektu architekta Ernsta Wiesnera v letech 1928-1930. Zahradní průčelí.
Vila generálního ředitele brněnské pobočky Anglo-československé banky Gustava Haase byla postavena ve svažitém terénu ve čtvrti obdobných vil zámožných židovských podnikatelů.. Hmota domu je organizována kolem severního vstupního nádvoří vymezeného obslužným křídlem a hlavní obytnou částí s předstupující garáží. Výšková různorodost objemů stavby navazuje na jižně svažitý terén. Terasy s elegantním zábradlím dodávají stavbě nautický vzhled. Čistě funkcionalistické vyznění narušují travertinové okenní šambrány a původně šedomodrý odstín fasády. Z dobového odborného tisku víme, že vnitřní vybavení domu bylo historizující, takže kontrastovalo s moderní architektonickou koncepcí domu, kromě obslužných prostor, které naopak byly vybaveny nejmodernějším technickým zařízením.
V levém horním rohu snímku je číslo 18.
po 193300skloCLNSČeská republikaBrno 20.30-0877.jpg
6BT20.30 878negativArchitektura městská - BrnoRodinná vilaBrno-Pisárky, Lipová 248/43, vila Gustava Haase postavená podle projektu architekta Ernsta Wiesnera v letech 1928-1930. Pohled na boční průčelí s řadou teras.
Viz snímek 20.30-877.
po 193300skloCLNVČeská republikaBrno 20.30-0878.jpg
6BT20.30 879negativArchitektura městská - BrnoRodinná vilaBrno-Pisárky, Hroznová 86/19, rodinná vila Eduarda Münze podle návrhu architekta Ernsta Wiesnera postavená v letech 1924-1926. Boční průčelí od hlavní příjezdové cesty.
Vila ředitele české banky Union v Brně a honorárního konzula Persie Eduarda Münze byla významným počinem brněnské meziválečné architektury. Wiesnerovo úsilí o racionální uspořádání vnitřních prostor a radikální tvarovou jednoduchost, v níž se nenásilně spojovaly prvky vídeňské školy s novými funkcionalistickými zásadami, zde našlo své formální vyjádření. Jednoduché spojení výškově i hmotově odlišných těles opakovalo do jisté míry stupňovitou konfiguraci stavebního pozemku. Výraznou horizontalitu stavby narušovaly pouze vysoké a štíhlé vertikály komínů, pravděpodobně holandské provenience. Dům s hladkou světlou fasádou, členěnou pouze velkými obdélníky oken a dveří, leží na nejvyšším stupni terasovitě uspořádané zahrady.
kolem 193000skloCLNVČeská republikaBrno 20.30-0879.jpg
6BT20.30 880negativArchitektura městská - BrnoRodinná vilaBrno-Pisárky, Hroznová 86/19, rodinná vila Eduarda Münze podle návrhu architekta Ernsta Wiesnera postavená v letech 1924-1926. Boční průčelí od hlavní příjezdové cesty.
Brno-Pisárky, Hroznová 86/19, rodinná vila Eduarda Münze podle návrhu architekta Ernsta Wiesnera postavená v letech 1924-1926. Boční průčelí od hlavní příjezdové cesty.iz snímek 20.30-879.
kolem 193000skloCLNVČeská republikaBrno 20.30-0880.jpg
6BT20.30 881negativArchitektura městská - BrnoRodinná vilaBrno-Pisárky, Kalvodova 2, rodinná vila Herminy Weiglové podle projektu Ernsta Wiesnera z roku 1934. Vstupní průčelí.
Výrazně horizontální pojetí vily, naprojektované do tvaru písmene L, bylo dáno zdravotním stavem investorky, která trpěla srdeční chorobou a chtěla v domě co nejméně schodů. V suterénním soklu domu byl byt domovníka a garáž. Výrazným prvkem je kontrast červené omítky a bílých okenic.
Na původní obálce číslo 1129.
po 193400skloCLNSČeská republikaBrno 20.30-0881.jpg
6BT20.30 882negativArchitektura městská - BrnoNájemní důmBrno, rybářská 10/575 (dř. Fischergasse), nájemní dům pro stavební družstvo Freundschaft, postavený podle projektu Ernsta Wiesnera v letech 1930-1931.Průhled točitým interierovým schodištěm.po 193100skloCLNSČeská republikaBrno 20.30-0882.jpg
6BT20.30 883negativArchitektura městská - BrnoPalác MoravaBrno, kompaktní domovní blok Palác Morava na průsečíku Malinovského náměstí - Divadelní ulice - Benešova ulice, postavený v letech 1928-1936 podle projektů Ernsta Wiesnera. Interiér vinárny, celkový pohled směrem k pódiu pro živou hudbu.

Stavební blok prošel zajímavým stavebním vývojem. Na pozemku se původně nacházel tzv. Doretův dvůr, orientovaný hlavní fasádou k Mahenovu divadlu, a k němu přiléhající budova varieté.V roce 1926 koupila budovu varieté Hermine Stiassny, která chtěla na jejím místě vybudovat obchodní a nájemní dům, jehož návrhem byl pověřen Ernst Wiesner. V roce 1928, kdy byl dům teprve rozestavěn, jej však Hermine Stiassny prodala Moravské zemské životní pojišťovně.
Fasádní rastr železobetonové konstrukce vyplněný režným zdivem elegantně opisuje křivku ulice Benešovy a prudce se láme do ulice Divadelní. Zde je prolomením hmoty dosaženo jižního prosvětlení bytů v horních patrech. Dvoupatrový prosklený sokl obsahoval v přízemí obchody, v prvním patře se nacházely kanceláře a prostorná kavárna, která byla ve 30. letech ještě rozšířena do nároží o dnes již neexistující půlkruhovou terasu s unikátní vějířovitou markýzou. Pestrou náplň veřejných prostor objektu doplňovalo suterénní varieté a prostorný kinosál. V horních patrech šestipodlažní stavby se nacházely byty.
V roce 1935 se Moravská zemská životní pojišťovna rozhodla přestavět i budovu sousedního Doretova dvora. Wiesner sjednotil oba domy v kompaktní blok. Původní čtyřpodlažní stavbu Doretova dvora připomíná členění oken i oblouky v přízemí, prosvítající za předsazenými výkladci. Travertinem obložená polygonální nároží, mohutný centrální vstupní portál a plná hmota posledního patra ještě podtrhují reprezentativní účinek. Dispoziční řešení je tradiční, na obchodní parter a vstupní halu navazuje trojtrakt kanceláří s vnitřní chodbou. Protikladem plného zdiva konvenčně pojaté uliční fasády je progresivní industriální estetika průčelí do vnitřního dvora s prosklenou schodišťovou stěnou vstupní haly a skleněnou vertikálou výtahové věže. Wiesnerovo pojetí stavby neusilovalo o nejmodernější řešení v duchu funkcionalismu, jeho přínosem byla citlivá reakce na již existující městskou zástavbu a její doplnění se snahou o dokonalou urbanistickou syntézu. Stavba je kulturní památkou ČR.
po 193600filmCLNSČeská republikaBrno 20.30-0883.jpg
6BT20.30 884negativArchitektura městská - BrnoPalác MoravaBrno, kompaktní domovní blok Palác Morava na průsečíku Malinovského náměstí - Divadelní ulice - Benešova ulice, postavený v letech 1928-1936 podle projektů Ernsta Wiesnera. Interiér vinárny, pohled směrem k baru (od pódia pro živou hudbu).
Viz snímek 20.30-883.
po 193600filmCLNVČeská republikaBrno 20.30-0884.jpg
6BT20.30 885negativArchitektura městská - BrnoPalác MoravaBrno, kompaktní domovní blok Palác Morava na průsečíku Malinovského náměstí - Divadelní ulice - Benešova ulice, postavený v letech 1928-1936 podle projektů Ernsta Wiesnera. Interiér kina, vstupní prostor s pokladnami, vlevo vzadu schody do promítacího sálu. Na původním obalu číslo 1447.
Bližší popis celé stavby u snímku 20.30-883.
po 193600filmCLNSČeská republikaBrno 20.30-0885.jpg
6BT20.30 981pozitivOsobnostLamplota Hubert MartinHubert Martin Lamplota (17. 3. 1877 Letovice - 7. 10. 1958 Letovice), brněnský velkoobchodník kávou, čajem a tzv. exotickým zbožím, vlastenec a mecenáš rodných Letovic.
Čb. portrét (poprsí), tříčtvrteční an face..
asi 193700papírCLBVČeská republikaBrno 20.30-0981.jpg
6BT20.30 989pozitivMěsto - hotelLetoviceLetovice - hotel (penzion) Lamplota, postavený 1936 v blízkosti areálu koupaliště. Interiér jídelny se zrcadlovým stropem.po 193600filmCLBSČeská republikaLetovice 20.30-0989.jpg
6BT20.30 990pozitivMěsto - hotelLetoviceLetovice - hotel (penzion) Lamplota, postavený 1936 v blízkosti areálu koupaliště. Interiér dvoulůžkového pokoje s průhledem na balkon, kde pod slunečníkem sedí dívka v šortkách.po 193600filmCLBSČeská republikaLetovice 20.30-0990.jpg
6BT20.30 991pozitivMěsto - hotelLetoviceLetovice - hotel (penzion) Lamplota, postavený 1936 v blízkosti areálu koupaliště. Interiér dvoulůžkového pokoje.po 193600filmCLBSČeská republikaLetovice 20.30-0991.jpg
Označení/odznačení všech záznamů na stránce

Tabulka: Sbirky     Záznamy 261 - 280 z 1488     


O aplikaci